Původní harmonogram AR, podle kterého jsme měli postupovat se změnil. Pracovní povinnost zavinila prodloužení zimního zkouškového o dva týdny a tím se posunul i letní semestr a letní zkouškové.
Podle rozvrhu stále probíhaly přednášky, ale v letním semestru jsem nestíhal nic nad rámec bloku, kde byly zkoušky. Takže skóre přednášek NULA.
První blok od 1.3. 2021 do 12. 3. 2021 byla pediatrie. Předmět s vidinou státní zkoušky příští rok. Čekali jsme praktickou výuku, ale opět pro Covid-19 se konala distančně. Blok byl tvořen přednáškami, které se vyučující snažili dělat interaktivně. To znamená kladli občas nějaké dotazy, ale odpovídat mohl kdo chtěl. Jinými slovy, kdo nechtěl, nemusel nic. Stačilo se přihlásit, pustit si kameru a dívat se. Zápočet byl udělen za účast. Přestože všichni vyučující se snažili vypíchnout to, co podle jejich zaměření bylo pro nás stěžejní, dneska si nepamatuju nic. Jediné, co si s sebou nesu ke státnici je, že se musím naučit psychomotorický vývoj dítěte. Neproběhla žádná praxe na oddělení. Vloku nám alespoň pustili video, které mělo demonstrovat vyšetření, ale bohužel bylo bez zvuku. Čili reálně pro mě z toho vyplynulo, že když se na dítě šáhne, tak začne řvát.
Naštěstí na Moodlu jsou komentované přednášky k fyzikálnímu vyšetření dítěte a pdfka různých témat.
Druhý blok od 15. 3 – 26. 3. 2021 byla psychiatrie. Blok skutečně interaktivní. I přes distanční výuku byl pro mě docela časově náročný. Přednášky psychiatrie byly předneseny distančně už v zimním semestru. Na Moodlu byly vyvěšeny pdfka nejdůležitějších témat od status praesens psychicus, přes obecnou psychiatrii až po schizofrenii. Bylo dobré se podívat na program dne, který nám paní sekretářka poslala týden dopředu. Každý den měl tři části - dvě části dopolední a třetí odpoledne do 14:30. Jednotlivé části byly koncipovány tak, že probírané téma jsme si předem prostudovali, nijak do hloubky, spíš šlo o to, projít si zveřejněné texty, zamyslet se, nachystat si dotazy, pokud je něco nejasné. Výhodné bylo, že v samotném programu výuky bylo napsáno, který text, video či .ppt si máme přečíst nebo pustit. No a při samotné výuce nám lékař vypíchnul to podstatné, nebo probral s námi to, co bylo složitější k pochopení. Nejdůležitější částí bylo vyšetření pacienta. Rozdělili jsme se do tří skupin. Každá skupina měla k dispozici dva dny k tomu, aby odebrala od pacienta anamnézu. Z odebrané anamnézy se vypracovalo písemně psychiatrické vyšetření a stanovila se diferenciální diagnóza a nejpravděpodobnější diagnóza s odůvodněním proč. Písemné vyšetření jsme poslali emailem lékaři, který přivedl pacienta a ten nám naše díla opravil. Dále jsme měli ve dvojicích až trojicích vypracovat prezentaci. Témata prezentací byla dána dopředu. Jednalo se vlastně o vzájemné vypracování některých zkouškových otázek. Prezentovat virtuálně přes Teamsy byl docela zvláštní zážitek, když nevidíte reakce druhých. Ale zase na druhou stranu, pro někoho možná snazší, než v reálu, protože kdo nechtěl, nemusel mít zapnutou kameru a tak jen povídal (možná spíš četl), co si připravil a občas posunul .ppt, pokud na to nezapomněl, což se občas stávalo. A samozřejmě, občas někomu zlobil internet, tak to bylo jenom o vyprávění J. Pátek, poslední den bloku a následující pondělí a úterý byly vypsány termíny ústní zkoušky. Zkouškové otázky jsou členěny do tří sekcí. První obsahuje 6 klíčových otázek, které je nutné znát co nejlépe. Ty totiž dělají snad 90% známky. Druhý okruh je zaměřen na obecnou psychiatrii a třetí na speciální psychiatrii včetně farmakoterapie a některých otázek z první sekce (např. v první sekci byly neurózy nebo psychózy a ve třetí sekci byly jednotlivé typy neuróz nebo psychóz jako samostatné otázky). Učební texty byly již zmíněné pdfka z Moodlu. Já jsem ještě zvolil učebnici od Rabocha a Höschla. Ale ani jednu jsem nečetl celou. Jen zmíněné neurózy, psychózy a afektivní poruchy. Všechno ostatní bylo na Moodlu. Ale opět existují vypracované otázky. Ovšem pozor! Jsou v nich chyby. A zkoušející o těchto chybách vědí a ptají se tak, abyste museli odpovědět chybně, pokud jste čerpali právě z vypracovaných otázek. Já jsem čerpal z učebnic, tak to bylo v pohodě. Samotná zkouška probíhá na klinice ve FN Lochotín, vchod C. Každý vypsaný termín má svého zkoušejícího. Termíny jsou vypsány s předstihem a lze si vybrat, na který termín se pokusíte přihlásit. Termínů je ale tak akorát. V našem případě dokonce dva museli jít později, protože by se jim zkouška kryla už s klinickou biochemií a to bylo zakázáno. Jinak pan docent J. V. během přednášek vytvářel soutěže o nejrychlejší správnou odpověď a výhrou bylo odpuštění otázky ze třetího okruhu. Já jsem měl na zkoušce pana docenta J. B. a byl jsem spokojený. Skutečně se zkouší základy a důraz se klade na zmíněných prvních šest otázek.
Třetí blok od 31. 3. do 7. 4. 2021 byla klinická biochemie a v ní Velikonoce. Na klinickou biochemii je asi nejvíc studijního textu. Opět příslušná paní sekretářka zašle email s instrukcemi, jak blok bude probíhat, jaké téma se který den bude vyučovat a jaké texty si máme nastudovat. Tady navíc bylo nutno udělat i průběžné testy, kterých bylo na každý den asi tři. Vlastní výuka byla ve formě prezentací, které také byly vyvěšeny na Moodlu. Ale i přes málo času se to všechno dalo alespoň rámcově stihnout. Navíc nějaké průběžné zkoušení, jak bylo avizováno se naštěstí nekonalo. Program byl díky svátečnímu pátku a pondělí skutečně nabitý. Všichni v naší skupině jsme se shodli, že tento blok byl pro nás skutečně jeden z nejpřínosnějších. Vlastně jsme se prakticky učili, jak se orientovat v laboratorním nálezu biochemického vyšetření krve. Hodnotit metabolickou situaci ve vnitřním prostředí, posoudit aniot gap a chápat, co z toho plyne, zda máme pátrat po intoxikaci látkou tvořící aniont. Prostě něco, co jsme možná mohli studovat i dřív v nižších ročnících, kdy začínáme chodit na interní oddělení a jsme konfrontováni s laboratorními nálezy. Navíc všichni přednášející jsou skuteční odborníci (jako všude jinde) a radí čeho si všímat a jak nálezy interpretovat. Pan doktor D. R. nám udělal skutečné virtuální prostředí, kdy nás rozdělil na podskupiny, ve kterých jsme analyzovali různé případy pacientů s ABR poruchami. Navíc množství nachystaných textů a elektronická skripta dávají opravdový návod pro laboratorní analýzu krve, moči, likvoru. Jediné, co jsme ale netrénovali a co jsem postrádal, byla hemostáza a sledování účinnosti antikoagulace. Zkouška z klinické biochemie je písemný test. U otázek je vyznačeno, zda máte hledat jednu nebo více správných odpovědí. Některé otázky jsou koncipovány jako spojte výroky v pravé a v levé části. Jiné otázky jsou doplňovací. V testu jsem měl několik slovních úloh s lehkým výpočtem laboratorních ukazatelů, které se v praxi počítají a na tyto slovní úlohy a moje výpočty potom navazují další otázky. Čili chyby v předešlém úkolu ovlivňují správné odpovědi v následujících otázkách. Času je poměrně dost. Skoro všichni odcházeli hotoví dlouho před vypršením časového limitu. Kdo by měl výsledek na hranici dvou známek, má možnost se nechat ještě ústně přezkoušet. To byl přesně můj případ. Pan profesor se mnou prošel moje chyby a uznal, že moje odpovědi vlastně byly další možnou správnou variantou, kterou ale oni neuvažovali, protože existuje pravděpodobnější varianta J. Ale zkoušení se není třeba bát a kdo chce jedničku, skutečně ji dostane. Naopak řada studentů, kteří to měli mezi jedničkou a dvojkou jako já se nechtěli nechat přezkoušet. I když varianta, že by vás ještě mohli vyhodit, když vaše ústní odpovědi nebudou ideální tady nebyla. Na to jsem se cíleně zeptal, než jsem souhlasil s ústním zkoušením J. No a vyplatilo se J. Nevím o nikom, kdo by testem neprošel nejpozději na druhý pokus. Navíc řada otázek a slovních úloh je přímo z těch průběžných testů. A kdo by chtěl vidět, jak zkouškový test vypadá ve skutečnosti, má možnost na Moodlu otevřít si zkušební zkouškový test. Je to skutečná jedna varianta zkouškového testu, kterou teda určitě nedostanete u zkoušky, ale modelově je to přesná simulace, včetně časového limitu. Moc doporučuju pro stresaře. A koneckonců, i na biochemii existují vytažené otázky, které doporučuji k projítí, protože obsahují zkouškové otázky a úlohy.
Celkově hodnotím klinickou biochemii jako velmi užitečný předmět.
Čtvrtý blok od 12. 4. do 16. 4. 2021 jsme měli blok neonatologie, při které se konečně navrátila prezenční výuka. Blok sice trvá jeden týden, ale je poměrně vydatný jak do objemu učební látky, tak ze stran praktické práce. Je potřeba zpracovat pacienta dle zadání, kterého nám přidělili v úterý. Vlastní výuka je koncipovaná tak, že dopoledne probíhá teoretická výuka v seminární místnosti přímo na klinice neonatologie v přízemí. Potom s námi lékař prošel oddělení poporodní a fyziologických novorozenců, oddělení nedonošených novorozenců a JIP. Rozdělil nám pacienty a povykládal anamnézy k jednotlivým dětem. Toto schéma se opakuje veškeré dny, tzn. dopoledne teorie a po ní jsme měli možnost si vyšetřit přidělené děti a prolistovat si jejich zdravotnickou dokumentaci. Na konci bloku (v pátek) se psal zápočtový test na děkanátu. Otázky jsou opět vytažené, ale odpovědi jsou nejednoznačné, prostě někde nelze podle požadovaných skript určit správnou odpověď nebo odpovědi. Po testu jsme se přemístili na kliniku a prezentovali jsme naše pacienty. Šlo o to, abychom ostatním sdělili krátkou anamnézu a zdravotní problém, se kterým dítě bylo hospitalizováno na JIPu. Součástí byla také krátká teorie k tomuto tématu, kterou všichni čerpali ze skript Neonatologie od doc. Dorta. To je také jediná dostupná teorie pro pregraduální studium. Jak jsem napsal tento blok byl prezenční. Všem ze skupiny se velmi líbilo, že konečně můžeme šahat na pacienty. I když ty předčasně narozené děti, nebo děti s poruchou poporodní adaptace vypadali moc křehce. Někdo to vtipně přirovnával, že má pocit, jako by šahal na morče J. Takový malý uzlíček, který občas písknul. U každého dítěte nám asistovala jeho ošetřující sestra, která nám i radila, jak s nimi manipulovat, kam moc nešahat. Nebylo se čeho bát. Některé děti nebrečely vůbec, jiné zase pořád. Asi nejzvláštnější pro mě bylo spektrum různě závažných diagnóz od vrozených vad střeva přes rozštěpové vady po hypoxické poškození mozku s nutností umělého spánku a hypotermie. Z některých diagnóz člověku bylo opravdu smutno.
Pátý blok od 19. 4. – 23. 4. 2021 byla epidemiologie. Protože se jedná o teoretický obor, mohli jsme zůstat doma a sledovat výuku online. Každý den dopoledne se probíraly jednotlivé otázky ke zkoušce. Začalo se standardně obecnou epidemiologií a navázalo se speciální epidemiologií vybraných nákaz, nákazy preventabilní očkováním a očkovacím kalendářem ČR. Zvláštní důraz byl kladen na HIV a virové záněty jater, malárii a zoonózy. Každý den jsme měli stejnou paní doktorku H. J., která nás také zkoušela. Povídání se velmi pěkně poslouchalo. Jednotlivé nemoci nám obohacovala o kazuistiky z Plzeňského kraje nebo i celorepublikové epidemie. Všechny prezentace, které vlastně byly základem ke studiu nám posílala vždy po skončení výuku. Vlastně jsem dostali i některé, které ve zkouškových otázkách ani nebyly. Asi i tady jsou vypracované otázky, ale není třeba nikde nic shánět, protože prezentace jsou dost podrobné, dobře se čtou, pokrývají většinu otázek. Kdo potřebuje knihu, je pro studenty určená zelená brožura Epidemiologie od prof. Pazdiory. Já jsem čerpal z obou zdrojů a mých poznámek, protože paní doktorka hodně povídala navíc, co nebylo ani v prezentacích. Co vím od spolužáků, tak vypracované otázky preferuje skoro každý.
Zkouška je ústní a je v učebně epidemiologie ve FN Bory v budově, kde sídlí II. interní klinika. Vchod je ukryt z druhé strany budovy. Budova je zezadu členitá a vchod je až tzv. za rohem prvního "výběžku" budovy. Ale dostali jsem pokyny, kde to najdeme. Kdo by teď nechápal, co mám na mysli, tak pochopí, až ten vchod bude hledat a nebude ho vidět J. Ale našli to vždycky všichni. Losují se tři otázky. Jedna z obecné a dvě ze speciální epidemiologie. Času na přípravu je dostatek a paní doktorka byla skutečně shovívavá. Já jsem se stíhal učit tak akorát. Ale mé spolužačky stíhaly ještě chodit i do práce na noční. Zkouškové termíny jsou vypsány do týdne, kdy už běží infekční lékařství. Zkoušelo se buď ráno před výukou infekce nebo odpoledne.
Šestý blok od 26. 4. – 3. 5. 2021 byla infekce. Výuka byla pouze teoretická. Dřívější ročníky měli i praktickou část. Trochu vtipné se letos jevila nutnost mít protilátky proti spalničkám, které byly dříve podmínkou pro absolvování výuky na klinice infekčního lékařství. Letos pro Covid samozřejmě nikdo nemohl navštívit kliniku, protože mimo Covid tam ani nic jiného prakticky neměli. A kdo ze studentů chodil pomáhat na Covidové oddělení, tak se na infekční kliniku dostal. Jak jsem se zmínil výše, současně s výukou infekce probíhalo zkoušení epidemiologie. Běžně se stávalo, že zkoušení časově zasahovalo do výuky, ale stačilo se jenom omluvit a docházka byla uznána. Mě se stalo, že jsem přišel na posledních asi deset minut. Jinak rozsah výuky nemohl pokrýt většinu otázek. Dva dny byly věnovány neuroinfekcím, jeden den HIV, jeden gastroenteritidám, po jednom dni dostali tropické nemoci a obecná infektologie. Tady je času naprosto nedostatečně a zkoušející co dobře vědí. Proto nám hned první den řekli, že na zkoušku musíme hlavně přijít a nějak to "společně zvládneme". Doporučená literatura je tady kupodivu studentský samizdat vypracovaných otázek. Existují také nové skripta z dílny LF Brno, které ale neobsahují všechny otázky. Nicméně jsou také panem docentem doporučeny. Dále existuje učebnice Infekční lékařství od prof. Beneše, podle které jsou sepsány vypracované otázky. Ty jsou skutečně podrobné a v tomto případě musím přiznat, že dalece přesahují rámec požadovaných znalostí. Čili nejrychlejší je použít znalosti z epidemiologie a otázky, které se s ní překrývají dělat jen z epidemiologie a z vypracovaných otázek nebo brněnských skript doplnit, co bude chybět. Samotná zkouška probíhá na klinice infekčního lékařství. Nejprve se píše test, na který jsou otázky vytažené a jsou skutečně jen z tohoto vytaženého souboru. Potom se losuje jedna trojkombinace otázek. Odpovídá se bez přípravy. Tolerance zkoušejících je veliká a skutečně odpovídá tomu, že máme přijít a společně to zvládneme. Klinika je plně vytížená a nemá čas zkoušet přes léto, proto zkoušku z infekce příliš neodkládejte.
Sedmý blok od 10. 5. – 21. 5. 2021 byl blok interny. Studenti se v rámci své skupiny rozdělí na oddělní kardiologie, nefrologie, gastroenterologie, endokrinologie, diabetologie, revmatologie. Já jsem volil kardiologii, protože jsem na spoustě ostatních oddělení buď již byl nebo jsem na nich absolvoval letní povinnou praxi, navíc kardio je u státnic. Naše skupina 5 osob se měla ještě dělit na dvě podskupiny a měli jsme se po týdnu prostřídat na kardio lůžkách a na koronární jednotce. To nám úplně né-jasně na začátku řekli a tak jsme chodili celá skupina celou dobu společně. Jinak se očekává, že se sejdeme v 7 na ranním hlášení, následuje vizita na koronární jednotce a potom nám řeknou, kam máme jít a co budeme dělat. Většinou se nám někdo věnoval a program jsme měli daný, ale několikrát jsme si měli projít sami pacienty, udělat a zapsat si ranní vizity, pokud to neudělal už lékař a případně se ptát, co nám není jasné. Interna byla pro mě trochu utrpení, protože roční výpadek je znát. Propedeutika už z hlavy vyprchala a interna se tam ještě nezačala ani zapisovat. Tak to bylo takové improvizování. Navíc jsem se v tu samou dobu učil na zkoušku z infekce, takže první týden interny byl stejně zabitý infekcí. Ale i tak jsme si mohli konečně šáhnout na pacienty. Sice byli povětšinou v bezvědomí, tak anamnéza nebyla moc možná, ale zase neomezené časové možnosti při prohmatávání břicha a poslechu byly vítané. Kdo chtěl, vyzkoušel si kardioverzi. Denně bylo k dispozici EKG. Opět to nikdo moc neuměl J. Obvykle okolo oběda nás propustili domů.
Osmý blok 24. a 25. 5. 2021 jsme měli klinickou genetiku. Blok trvá skutečně jen dva dny. Na Moodlu je několik prezentací, které jsme si měli v pondělí projít a v úterý byl seminář, kde byly jednotlivé prezentace předneseny. Následoval elektronický test – přes Teams. Ten bylo možné spustit až do pátku do půlnoci. Test byl z vytažených otázek. Kdo si však prošel všechny prezentace, musel test napsat i bez vytažených otázek. Blok byl skutečně ultrakrátký a bylo v něm prakticky shrnuto to, co jsme slyšeli útržkovitě na jiných předmětech od prváku do páťáku.
Devátý a poslední blok od 26. 5. – 2. 6. 2021 byla klinická onkologie. Vlastní výuka na onkologii byla ale dvoudenní. Jeden den jsme měli radioterapii, kdy jsme si stručně řekli nějakou teorii a prošli se po pracovišti, ukázali jsme si lineární urychlovače a plánování a simulaci radioterapie. Druhý den jsme prošli lůžkové oddělení a stacionář, kde jsou soustředěni pacienti pro aplikaci chemoterapie. Pak už jsme měli čas na přípravu ke zkoušce. Klinika vypracovala stručná skripta, která jsou vlastně vypracované otázky. Vše potřebné je vnich, další informace se nevyžadují. Zkouška probíhá v posluchárně na klinice onkologie, zkouší pan děkan J. F. a prof. S. O. Oba jsou velmi pohodoví a nejspíš jim je jasné, že příprava je omezená, a kromě skriptových informací z nás více nedostanou. Poslední blok a zkouška byla opravdu pohoda. Prostředí nové kliniky a přístup lékařů k pacientům je jiný, než na internách nebo chirurgiích. I sami pacienti byli mnohem přívětivější a příjemní při komunikaci, než na interně nebo chirurgii. Řada z nich vtipkovala a nějaké neonkologické onemocnění vůbec neřešili. Mají jiné priority.
Zdroj: http://izoenzym.pise.cz/51-blokova-vyuka-zimni-semestr-2020-2021.html