bloková výuka, zimní semestr 2020/2021

30. červen 2021 | 18.02 |
blog › 
bloková výuka, zimní semestr 2020/2021

zimní

Původní harmonogram AR, podle kterého jsme měli postupovat se změnil. Pracovní povinnost zavinila prodloužení zimního zkouškového o dva týdny a tím se posunul i letní semestr a letní zkouškové - o tom v článku bloková výuka, letní semestr.

Od 5. – do 9. 10.2020 jsme měli blok Hygieny a preventivního lékařství. Probíhal zatím prezenčně v jedné ze tří vil, které stojí na ulici Lidická hned vedle vily ústavu Soudního lékařství. Byl podzim, slunné počasí, první blok, všichni plni optimismu, že distanční výuka určitě není možná J. Někteří z nás pomáhali už v první vlně Covidu, já osobně na KHS v březnu a dubnu a potom ještě v srpnu a září. Tak jsme si museli všichni vyměnit své dojmy a zážitky. Samotný blok byl zaměřený výhradně na hygienu výživy a problematiku výživy člověka, protože zdejší ústav je historicky zaměřený právě na výživu. Určitá preventivní opatření pro zamezení šíření nákazy Covid se přesto dotkla již tohoto prvního bloku. Například praxe ve zdejší ústavní studentské kuchyni se nekonala. Jinak asi jsme měli všechno už v neomezeném rozsahu. Bavili jsme se o jednotlivých živinách, sestavování jídelníčku, jídelníčcích v nemocnicích. Analyzovali jsem si také své vlastní jídelníčky a srovnávali je s potravinovou pyramidou. Nakonec nám přišla přednášet také nutriční terapeutka, která sestavuje diety ve FN Plzeň. Poslední den jsme si dělali různá měření stanovující podíl vody v těle, svaloviny a kostní hmoty. Analyzovali jsme si stav našich tepen, kdo jak je má už zkornatěné na základě hodnocení rychlosti vedení vlnění, rovnováhu našeho autonomního systému. Mě vyšlo, že mé cévy jsou všechny zcela zdravé a dokonale pružné, což jsem by jediný, ale můj sympatikus a parasympatikus měl prakticky vyhaslou funkci J. Tento blok byl zakončen zápočtem, který jsme dostali za docházku, za aktivní účast a spolupráci při měřeních našich biometrických funkcí. Blok se mi líbil, protože jsem nabyl dojmu, že u státnice z Hygieny se budu učit, doufám moc, převážně jenom problematiku výživy, a ne třeba hygienu obecnou a komunální, nebo dětí a mládeže, či předmětů běžného užívání a hygieny práce.

V druhém bloku od 12. – do 16. 10. 2020 jsem měl Veřejné zdravotnictví. Výuka probíhala v prvním poschodí na Šafránkově pavilonu. Tak jsem se nemusel moc namáhat s ranním vstáváním, protože zatím stále bydlím na ŠAFu a v šesťáku budu také bydlet. První den jsme měli problematiku demografie, ale už snad druhý den jsme zůstali doma a jeli jsme distančně. Náplň výuky byla zaměřena na praxi praktického lékaře, ale tak nějak pan doktor, který nám toto povídal nebyl ochotný zodpovídat moje dotazy týkající se způsobu založení ordinace apod. Prý si je necháme do šestého ročníku. Tak jsem zvědavý, ale nevěřím, že mi je zodpoví. Distanční výuka jela přes MS Teams. Kvalita spojení z nějakého důvodu nebyla optimální, tak vlastně ani moc nevím, co všechno nám říkali.

Jinak zase ukončení probíhalo formou zápočtu, který byl za docházku a účast na Teamsech. Vyučující mi přišli docela vstřícní, ale myslím si, že samotné učení příští rok asi nebude zrovna jednoduché. Tuším zatím, že kromě vyhlášek a nařízení vlády nás zavalí samou nezáživnou teorií o preventivních prohlídkách, které se mají dělat ale nedělají, postupech uznávání pracovní neschopnosti a hodnocení rizik nemocí z povolání. Tak uvidíme, ale z doslechu vím, že to není moc zajímavý blok. Na druhou stranu pro mě samotného, který by chtěl na obvod bude asi dost podstatný.

Ve třetím týdnu od 19. – do 23. 10. 2020 jsme měli plicní lékařství. Část vnitřního lékařství, na které je napsáno aktuálně nové skriptum o 245 stranách, což asi nezvládnu společně s učebnicí od Češky přečíst. Přečetl jsem si ta starší skripta, teda spíš to, co se dalo za ten blok stihnout podle rozpisu témat, který jsme dostali. Výuka probíhala plně distančně na MS Teams, opět kvalita spojení nebyla úplně dokonalá a výpadky signálu poznamenaly můj dojem z celého bloku. Část bloku jsem jednoduše neslyšel. Taky se mi jednou nedařilo přihlásit. Prostě výuka k pláči, za kterou ale nikdo nemohl. Jako kompenzaci nám nabídli náhradní praktika v lednu. Toho někteří studenti využili, ale byli dost nepříjemně překvapeni, že výuku spojili z anglickou skupinou a výuka byla v angličtině. Takže asi něčemu přesně nerozuměli. Já osobně jsem této možnosti nevyužil.

Čtvrtý týden od 26. – do 30. 10. 2020 byl ve znamení chirurgie. Mělo se jednat o týden speciální chirurgie zaměřené na kardiochirurgii a neurochirurgii. Kardiochirurgové o sobě nedali ani vědět. Neurochirurgové nám nachystali studijní materiály na Moodlu a existuje i skriptum neurochirurgie. Spíše se jednalo o opakování chirurgicky řešitelných problémů v neurologii. Nic úplně nového to nebylo, což na jednu stranu je dobře, protože ke státní zkoušce z chirurgie toho už je docela dost. Na kardiochirurgii naše fakulta nic nenapsala, ale existují červené skripta Kardiochirurgie z UPOLu, která snad tuto problematiku pokrývají. Zápočet byl tentokrát skutečně za individuální samostudium.

Pátý a šestý týden od 2. 11. – do 9. 11. 2020 jsme měli ARO. Tady tentokrát běžela distanční výuka na MS Teams od rána do oběda. Výuku tvořil ranní výklad určitého tématu, pouštění instruktážních videí a chvilky samostudia. Okolo půl dvanácté jsme se znovu sešli a mohli jsme klást dotazy k probíranému tématu. Odpoledne bylo vyhrazeno individuální přípravě ke zkoušce. Vlastní výuka byla jen první týden bloku, druhý týden bloku už byly vypsány termíny na zkoušku. Zkoušelo se snad od středy do pátku. Učební materiál byl docela úsporný. Existují vypracované otázky, které prý stačí. Já jsem vsadil na literaturu uvedenou v SISu. Jako základ jsem zvolil žlutá skripta od Eduarda Kasala – Základy anesteziologie, první pomoci, neodkladné medicíny, intenzivní péče pro studenty lékařské fakulty. Jako doplněk k otázkám první pomoci, šoku a analgezii materiály na Moodlu. Je doporučitelná, ale není vůbec nutná elektronická kniha Základy anesteziologie J. Málek a První pomoc od téhož autora ze 3. LF Praha. Navíc na SISu jsou i odkazy na všechna videa na Youtube, která nám pouštěl pan docent I. Chytra. Zkouška probíhala v budově FN Lochotín, vchod C, druhé patro. Ty stejné prostory, kde jsme se scházeli před chirurgií, imunologií a zkouškou z chirurgické propedeutiky. Tam si nás usadili do cvičebny, kde probíhala příprava. Vždy se připravovali dva studenti a zbytek seděl vzadu v místnosti. Losují se tři otázky. Anesteziologie, první pomoc, intenzivní medicína. Jakmile byli ti dva studenti připraveni, paní sekretářka nás všechny vyvedla ven z místnosti na chodbu. Oba připravené studenty odvedla o patro výš k panu docentovi. Když se vrátila, vpustila nás z cjodby dovnitř, další dva studenti si losovali otázky a zase zbytek seděl vzadu v místnosti. Celé se to opakovalo až do posledního studenta. V mém případě jsem jím byl já.

Zkoušení tedy probíhalo v pracovně pana docenta. Vždy byl přítomen ještě jeden student, asi pro určitou objektivnost zkoušení. Snad jediný okruh otázek, kde je nutné znát i pozpátku je první pomoc. Tady je nutno mít všechno zautomatizované. Ale ani po prostudování materiálů nemusíte úplně uspokojit zkoušejícího. Obvykle chtějí, abychom uměli popsat resuscitaci krok po kroku, jako kdybychom to vysvětlovali úplnému laikovi, co má udělat, jako to udělat. Čili asi stojí za to, projít si i první pomoc. Kdyby někdo nestihnul jít na zkoušku se svou skupinou, je možné se domluvit i na později. Pouze poslední skupina ze zimního semestru tuto možnost neměla. V zimním zkouškovém nebyl, pokud je mi známo, vypsán jediný termín.

Protože jsme díky Covidu přišli o praktickou výuku ve cvičebně (té stejné cvičebně jako na první pomoci v prvním ročníku), byla nám nabídnuta možnost náhradního praktického cvičení, a nebo možnost se spojit s doktory a domluvit si "soukromě" návštěvu KARIM a shlédnout tak chod oddělení.

Pro mě výuka, i když nebyla praktická, byla dostatečně zajímavá.

Sedmý a osmý týden od 16. 11. – do 27. 11. 2020 byl ve znamení gynekologie a porodnictví. Už v týdnu předcházejícím bloku z gynekologie nám paní sekretářka poslala email se vstupními informacemi o způsobu výuky na Teamsech, rozvrh jednotlivých seminářů a rozvrh jednotlivých konzultací. Na každý seminář a každou konzultaci byl v Teamsech vytvořen zvláštní kanál. Semináře byly vlastně nahrané přednášky z dřívějšího bloku. Tyto jsme si měli samostatně projít a nachystat si eventuální otázky. Jako první přednáška byla informativní přednáška o tom, za co bude zápočet, co bude v zápočtovém testu a že se máme věnovat předmětu, protože později v šestém ročníku už nebude čas. Bylo trochu nepříjemné zjištění, že po shlédnutí všech přednášek, přečtení vybraných kapitol z gynekologie a shlédnutí nějakých dalších doplňujících přednášek z porodnictví na Youtube jsem stejně při vyplňování zápočtového testu nad některými otázkami žasnul a zůstal zavzdušněný jako radiátor. Skutečně jak se mění složení mateřského mléka v jednotlivých týdnech laktace jsem nestudoval. Ale díky fyziologii a šťastné ruce při typování jsem udělal jen tři chyby. Ostatní studenti z naší skupiny měli skutečně pikanterie týkající se např. orgasmu apod. J.

Myslím si, že kdybychom měli praktickou výuku, byl by blok gynekologie jistě jeden z nejlepších. Mohu soudit podle nahrávek z praktik, které nám byly na Teamsech nasdíleny. Skutečně se mi všechny líbily. Někteří spolužáci si domluvily "soukr" návštěvu na klinice, ale protože je nikdo plánovaně neměl přidělené, tak spíš překáželi. Původně měl být blok poskládán z týdne teorie a týdne praxe. O praxi jsme přišli, tak alespoň byl čas na učení. Zápočet byl tedy za test, který se psal distančně s omezeným časem. Jinak většina skupin test psala prezenčně na děkanátu.

Devátý a desátý týden od 30. 11. do 10. 12. 2020 byla ortopedie a traumatologie pohybového aparátu. Dva týdny poměrně zdařilého bloku, kdy jsme denně měli výuku na klinice. Obvykle jsme měli hodinku teorie, kde sice téma nebylo dopředu známé, ale občas se nás doktoři zeptali, co bychom chtěli slyšet, nebo nám dali na výběr z několika témat. A tak, kdo se podíval na zkouškové otázky a do skript, mohl se ptát a eventuálně podle toho se i určovalo téma výuky. Kromě toho jsme se dělili mezi operační sály, příjmovou ambulanci na emergency, ortopedickou ambulanci pro objednané kontroly a dětskou ambulanci zabývající se mimo jiné vyšetřením dětských kyčlí. Výuka jak na sálech, tak na ambulancích byla poměrně dobře propracovaná, lékaři se nám skutečně věnovali, dokonce na operačních sálech nám ukazovali, co právě preparují a v jaké fázi se operace nachází. Opravdu zdařilý blok. Pátek druhý týden byly vypsané už první zkouškové termíny. Další termíny na zkoušku byly vypsány v následujícím týdnu na pondělí a úterý.  Zápočet z ortopedie byl jen za docházku. Zkouška sestávala ze dvou otázek, jedna z ortopedie a druhá z traumatologie. K nim ještě dva RTG snímky. Jeden zase z ortopedie a jeden z traumatologie. Učební texty zajistila sama katedra. Vydala dvojici skript od prof. Koudely. Jedny pro ortopedii a druhé pro traumatologii. Opět existují také vypracované otázky, které svým rozsahem byly srovnatelné s oběma skripty. Já jsem využil právě doporučované skripta a jako doplnění k frakturám publikace ze stránek Arbeitsgemeinschafts für Osteosynthesefragen. Stránky doporučené mimo jiné také katedrou. Zkouška probíhala prezenčně přímo v seminární místnosti, kde byla výuka. V době pandemie byla možnost distanční zkoušky. Zodpovězení otázek následovalo bezprostředně bez přípravy. Nicméně, moje zkušenost je, že se ptají, zda potřebujeme nějakou krátkou přípravu. Já jsem toho nevyužil a odpovídal jsem ihned. Na popisu obou RTG snímků se hodnotilo hlavně určení lokality, popis kostí a pokud je viditelná zjevná patologie, tak její pojmenování. Nakonec se zeptali na možnou diagnózu a návrh jednoduché terapie ve smyslu sádra, šrouby aj.

11. a 12. týden od 16. 12. 2020 do 6. 1. 2021 jsme měli Oftalmologii. Do výuky se nám včlenily Vánoce, což bylo příjemné uvolnění. Tedy mě zrovna skolil Covid, tak jsem byl rád, že si to odmarodím a nepřijdu o výuku. Výuka na oční klinice byla prezenčně. Na každý den byl dán jasný plán. Výuka probíhala na klinice v seminární místnosti a několikrát nás vzali na ambulance, abychom viděli reálně vyšetřovací nástroje a přístroje pro optometriku. Semináře probíhaly v dopoledních hodinách a krátce po dvanácté nás vyučující pustil domů. Studijní materiály jsou opět ve znamení vypracovaných otázek nebo doporučené knihy Oční lékařství od Pavla Rozsívala, rok 2017. Já jsem nejdřív vsadil na vypracované otázky, ale přišly mě opravdu stručné, tak jsem přesedlal na učebnici. Vypracované otázky jsou prakticky zestručněnou doporučenou učebnicí od Rozsívala.

Zkouška probíhala na ústavu prezenčně. Nejprve ráno všichni píší test. Test není těžký. Sami vyučující říkají, že v něm jsou jenom otázky na teorii, kterou nám zmiňují na seminářích a pokud si to vybavuji, snad jsou i vytažené otázky, ale skutečně není potřebné po nich pátrat, protože otázky jsou jednoznačné a správné odpovědi jsou i ve vypracovaných otázkách. Potom se losují tři otázky. Na přípravu je dostatek času. Ze zkoušky vyhodí jen skutečně nepřipravené, kdo má smůlu a vylosuje si něco, co neví. Jinak se jedná o pohodovou zkoušku. Ale asi jako všude, když si člověk vylosuje to, co umí, tak to je obvykle pohoda.

13. a 14. týden od 11. 1. do 18. 1. 2021 běžel poslední blok a sice ORL. Obvykle je blok ORL od úterý do úterý následujícího týdne. My jsme to měli od pondělí do následujícího pondělí a od středy se už zkoušelo. Výuka probíhá na Borech ve stejné budově, kde je urologie a dermatologie. Výuka probíhá jen dopoledne. Protože panoval Covid, nebyla možnost praktické výuky. Jedinou výjimkou byla audiologie. Tam jsme měli možnost vyzkoušet si vyšetřování sluchu v audiologické komoře, vyšetření otoakustických emisí a kompenzaci ztráty fonace pomocí elektrolaryngu. Všechny prezentace ze seminářů jsem našel na Moodlu. Studijní materiálem je kniha Otorinolaryngologie D. Slouka, vydaná kolektivem našich učitelů. Je v ní všechno, co je potřeba ke zkoušce, ale i na ORL existují vypracované otázky. Opět jsem vsadil na knihu a opět mi to stačilo ke spokojenosti zkoušejícího pana docenta. Otázky jsou členěny do třech okruhů. Jeden na choroby uší a zbytek ORL je ve dvou zbývajících okruzích. Z toho plyne, že zásadním tématem pro zkoušející jsou choroby uší. Na těch se prý bazíruje a je nutné je ovládat co nejlépe. Jinak samotná zkouška je opředena mýtem, že se vyhazuje. Asi záleží na zkoušejícím. Je pravda, že týden na ORL je opravdu málo. Proto vypracované otázky jsou tady skutečně významnou pomocí a doporučitelné.

Zimní zkouškové období trvalo od 18. 1. do 26. 2. 2021. Tak, jak se dříve ozývalo z děkanátu, že kvůli pracovní povinnosti budou mít studenti dostatek zkouškových termínů a není potřeba se ničeho obávat, tak ne všude to byla pravda. Byly předměty jako ARO, které nezkoušelo vůbec. Potom byly předměty jako Oční lékařství, kde zkouškové termíny byly nerovnoměrně vypsány až na konec zkouškového, kvůli nepřítomnosti lékařů na oddělní pro karanténu nebo izolaci. Ale byly také předměty, kde termíny byly poměrně hojně vypsané. Já osobně jsem si Covid prodělal přes Vánoce. Ačkoliv jsem neměl nijak těžký průběh, tak mě semlela neskutečná únava, kdy jsem spal jako malé dítě klidně 18 hodin denně a vůbec mi nevadilo křičení naší andulky, která si tou dobou procházela svou pubertou a křičela na všechno, včetně skříní a různých hraček. Proto příprava na zkoušky z ORL a Očního byly prakticky nad moje síly. Ze zkušenosti dneska vím, že není radno se spoléhat na informace z děkanátu. Samozřejmě chápu, že když nejsou zkoušející v práci, tak s tím ani pan děkan už nic nezmůže. Z toho jsem si vzal poučení do letního semestru a všechny zkoušky jsem udělal raději rovnou v bloku, i když jsem měl pocit, že skutečně nic moc neumím. Jenomže všichni studenti jsou na tom stejně a konec konců, ani ti zkoušející nečekají žádné zázraky. 

Zpět na hlavní stranu blogu