Lékařská biochemie - zimní/letní (Z;Zk)

30. září 2018 | 23.55 |
blog › 
Lékařská biochemie - zimní/letní (Z;Zk)

chemieh

 AR 2017/2018

Anotace SIS:
Aminokyseliny a proteiny. Enzymy. Thermodynamika biochemických dějů. Tkáňové dýchání a tvorba energie. Citrátový cyklus. Glykolysa. Přeměny pyruvátu. Pentosový cyklus, glukoneogenesa. UDP deriváty sacharidů, metabolismus glykogenu. Metabolismus galaktosy a fruktosy. Metabolismus lipidů, oxidace a tvorba mastných kyselin. Laboratorní metody biochemie. 

Metabolismus membránových lipidů, lipoproteiny, steroidy. Metabolismus aminokyselin. Nukleotidy, chemie a biologie nukleových kyselin. Molekulární choroby, DNA diagnostika. Porfyriny, hemoglobin, plazmatické proteiny. Biochemie pojivové tkáně, kostí a zubů. Biochemie jater, ledvin, svalů, CNS. Xenobiochemie. Základy laboratorní enzymologie, klinické biochemie a vyšetřování tělních tekutin. 

Druhá stěžejní zkouška druhého ročníku. A jak se můžete dočíst i na blozích u ostatních fakult, kombinace biochemie (BCH) a fyziologie (FYZ) je zkrátka HARDCORE! Ne jinak je tomu i v Plzni! A jak to letos probíhalo?

V letním semestru se sám od sebe rozdělil ročník na dvě skupiny – jedna se začala připravovat na zkoušku z FYZ, druhá na zkoušku z BCH. Je to na jednu stranu super, protože když se chcete přihlásit na zkoušku přes SIS, nehlásí se najednou celý ročník, ale pouze jeho polovina. Termíny na obě zkoušky byly navíc více než dostatečné (po 50 na BCH, po 100 na FYZ).

Já jsem se rozhodl nejprve složit zkoušku z BCH, protože část učiva lze aplikovat i do zkoušky z FYZ. Navíc naučit se všechny vzorce, dráhy a cykly v BCH během pár týdnů ve zkouškovém – až tak tu chemii rád nemám.

Raději pomalu od jara v semestru. 

Kdy jsem se začal učit? I pro mě trošku šokově - řekněme někdy 2. týden v letním semestru. A nutno podotknout, že to nebylo nic abnormálního. Naopak, spolužáci, kteří se začali připravovat "AŽ" v dubnu, měli jisté problémy s časem, aby vše stihli (resp. nestíhali, nespali a podobně). Začal jsem si tedy opakovat látku ze zimy, abych si mohl zapsat zkoušku hned v prvních dvou týdnech (netušíte dopředu, jaký bude o zkoušku zájem a počítal jsem i s ev. předtermínem nebo prvním týdnem zkouškového). Tím, že jsem si zapsal BCH na začátku a FYZ ke konci zkouškového, vznikla mi dostatečná rezerva pro přípravu k FYZ. 

Co bylo ovšem zcela překvapivé?

Při přihlašování jsem se bál, abych se dostal na svůj vybraný termín. Přeci jen je v ročníku 200 lidí. Překvapilo mě, jak málo lidí se ve druháku zapisovalo ke zkouškám. Dokonce i v průběhu zkouškového! Nestalo se, že by alespoň jeden termín byl zcela naplněn (tak, jak to známe z prváku). Pro představu "tabulka s počty" – nejběžnější počet na termínu byl 15-16 lidí. Obrázek se zobrazenými termíny jsem stahoval v době, kdy je mezi termíny mezera. Přibyl pak ještě jeden termín na 25.6., který byl abnormálně obsazen, a to  prosím pěkně "pouze" 40ti lidmi.

termíny BCH

Tím přichází druhá šokující věc – zkoušku z BCH si přišlo vyzkoušet během letního zkouškového POUZE "140 přihlášení" (přihlášení píši proto, protože v tomto počtu je jistě i mnoho lidí, co šli vícekrát – takže cca pouze polovina ročníku. Většina ji bude teprve skládat o/po prázdninách a půjdou na ní zcela poprvé.
Po ukončení AR sem hodím článek se statistikami předmětů druhého ročníku, abychom měli lepší představu o tom, jak reálně náš ročník zkoušky zvládl – to, že jdou lidi poprvé až po prázdninách, přeci jen nic neznamená, ale tento ročník je pro mě hodně nečitelný, jak to s námi vypadá ;)

Praktika:
Praktická cvičení probíhala každý týden, trvala cca 3 hodiny. Naše skupina měla štěstí na cvičícího, který byl pohodář a praktika jsme si zkrátili o půl hodiny a i tak jsme končili stejně dřív, protože jsme obsah praktik zvládli za kratší dobu. Šlo jenom o správnou organizaci práce. Na začátku cvičení se lehce naťukla problematika, která se cvičí. Proč se pokusy dělají, co tím sledujeme a jaký to má praktický význam. Studijní literatura pro cvičení byly jednak návody, které jsou ke stažení na stránkách ústavu - zvlášť pro zimní a letní semestr, a doporučuji navíc i skripta Klinická biochemie a enzymologie pro studující medicíny, které jsou také ke stažení na stránkách ústavu. Z nich totiž vyučující očividně čerpají při tvorbě testů, které sice nejsou hyper, super těžké, ale lépe nic nepodcenit, protože s opravami se všechno hodně komplikuje. Naše testové otázky byly často formulovány např. ....při čtení návodů jste si jistě všimli, že složení reakční směsi (uvedeno petitem na konci návodu pod čarou) obsahuje sloučeninu XY, k čemu asi je sloučenina ve směsi vhodná.... Samozřejmě kreslení vzorců, počítání, tvorba grafů – náčrtů rukou, bylo součástí testů. Testy se píší celkem 4, dva v zimě a dva v létě. Obsahují informace z návodů, skript, teoretických úvodů tvořených přímo cvičícím.

Zkouška:
Moje průběžná příprava trvala 16 týdnů, samozřejmě 14 týdnů bylo během semestru při škole. Studijní materiál: moje doporučení seřazeno od nejpoužitelnějšího je Harperova biochemie, lépe to neilustrované vydání, které obsahuje více informací, zejména v drahách katabolismu aminokyselin, ale měl jsem i to ilustrované, protože je přece jen aktuálnější. Matouš jako účelná literatura pro biochemii jednotlivých tkání a genetiku. Ledvinu jsem měl také, dokonce jsem jím začínal, ale nakonec Harper je Harper. Řada lidí měla jako stěžejní literaturu Ledvinu a zvládli zkoušku s přehledem. Kostrou, co je podstatné jsou přednášky, a proto vám opět účast na přednáškách vřele doporučuji. Ještě jsem měl pro rychlejší opakování Názvosloví organické chemie (Fikl/Kahovec).

Zkouška probíhá podle známého schématu: test a pak ústní. Test obsahuje několik úkolů. Spojení enzymů a metabolických drah, spojení enzymů a metabolitů, vyčíslení energetických zisků jednotlivých metabolických drah a nebo rozdílů energetických zisků, když dráha poběží alternativně od jiného počátku. Kolik dusíků, nebo uhlíků, nebo kyslíků má sloučenina, jejíž vzorec byste měli znát, biochemické hodnoty v séru, moči a likvoru. Nic obtížného, já měl 97%, dá se naučit. 

Ústní zkouška sestává ze dvou otázek k praktické části a čtyř otázek k teorii. Zkouší pan profesor, pan docent a praktika asi všichni, co je kdy cvičili. Test se napíše v pondělí a ještě ten den se dozvíte, který den a o orientačně v kolik hodin byste měli jít na ústní. 

Tak hodně zdaru.

Článek o fyziologii bude bohužel až později, protože se mi bohužel nepodařilo ji celou zdolat před prázdninami. Smutné poprvé, ale my to dáme lidi!
Pěkné prázdniny všem kdo mají splněno a učícím hodně odhodlání, já vás v tom nenechám :)  

(8.7.2018)


Obrázek zdroj:
http://www.gmvv.cz/school-life/clanky/aktuality/item/1228-laboratorni-prace-z-chemie

Zpět na hlavní stranu blogu